donderdag 1 maart 2012

De trekkershut

Winsum-Garnwerd 4,6 km (nog 465,4 te gaan)
2 mei 2010


Eigenlijk was het een prachtige dag geweest, gisteren. Maar de laatste kilometers hadden we door de plensende regen gelopen. Dus al de tweede nacht (na de eerste wandeldag eigenlijk) hebben we onze toevlucht genomen in een trekkershutje. Wel luxe om te vertrekken zonder eerst al je spullen uit het natte gras te hoeven vissen.
De tocht over het groningse platteland valt me honderd procent mee. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me had voorgesteld dat het pas leuk zou worden in Drenthe. De enorm uitgestrekte landerijen waar Groningen bekend om staat, leken me weinig afwisselend tijdens het lopen. Eerlijk is eerlijk: het is hier prachtig. De tocht voert je letterlijk door weilanden waarbij je over hekken moet klimmen of over een plank naar de andere kant van een slootje moet zien te komen. Dat maakt de tocht natuurlijk wel spannend.
Helaas moeten we ook een heel stuk over de weg. Het lijkt wel alsof het asfalt je energie opzuigt. De energie waarmee Joris de sloten bedwingt verdwijnt acuut als we over het asfalt lopen.
Gelukkig doemt dan Garnwerd op. Dat ligt toch wel prachtig, zo achter een dijkje. Een molen en een kerkje maken het idyllische plaatje compleet.
Nadat we het tentje op de dijk hebben gezet blijkt het toch wel een beetje koud.  Gelukkig is aan de andere kant van de dijk een eetcafeetje. Cafe Hamming is tot ver over de grenzen van Garnwerd bekend. Als groninger moet je daar eens geweest zijn, zeg maar. Het lijkt mij een geweldig excuus om het kookstelletje vandaag in de tas te laten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten